• Ingen regel uten unntak 

      Temple, Heidi Renee (Master thesis, 2011)
      Norsk: Frafall i videregående opplæring, - som kanskje er en av vår tids største samfunnsutfordring, har i de senere årene fått økt oppmerksomhet. Det er ved de yrkesfaglige utdanningsprogrammene at flest elever avbryter ...
    • Ingen tid til tårer? 

      Kristensen, Hege; Vestby, Ingrid (Bachelor thesis, 2013)
      Denne bacheloroppgaven er et litteraturstudie. Den bygger på relevant pensumlitteratur, selvvalgt faglitteratur, norske og engelske forskningsartikler samt erfaringer fra praksis. Bakgrunn for temaet i denne oppgaven er ...
    • Ingesting glucose during resistance training blunt accumulation of protein expression MuRF1 in vastus lateralis in healthy trained adults.. 

      Moen, Sara Christine Olsen (Master thesis, 2021)
      Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of ingesting liquid glucose during resistance exercise on protein expression of muscle RING finger 1 (MuRF1) on healthy trained adults after 5 training ...
    • Inkluderende arbeidsliv - Eksperbistand som virkemiddel 

      Langkaas, Marit; Minken, Siri; Østby-Deglum, Siri (Master thesis, 2022)
      Formålet med oppgaven er å utforske om et nytt virkemiddel i IA-avtalen har noe å si for det lokale IA-arbeidet. Det norske trepartssamarbeidet og avtalen om inkluderende arbeidsliv er et bærende fundament for hvordan vi ...
    • Inkluderende arbeidsliv - Ekspertbistand som virkemiddel 

      Lankaas, Marit; Minken, Siri; Østby-Deglum, Marte (Master thesis, 2022)
      Formålet med oppgaven er å utforske om et nytt virkemiddel i IA-avtalen har noe å si for det lokale IA-arbeidet. Det norske trepartssamarbeidet og avtalen om inkluderende arbeidsliv er et bærende fundament for hvordan vi ...
    • Inkluderende arbeidsliv - Ekspertbistand som virkemiddel 

      Langkaas, Marte; Minken, Siri; Østbye-Deglum, Marte (Master thesis, 2022)
      Formålet med oppgaven er å utforske om et nytt virkemiddel i IA-avtalen har noe å si for det lokale IA-arbeidet. Det norske trepartssamarbeidet og avtalen om inkluderende arbeidsliv er et bærende fundament for hvordan vi ...
    • Inkluderende kroppsøving 

      Pettersen, Sverre Jonas Sand (Bachelor thesis, 2017)
      I denne oppgaven tar jeg for meg begrepet inkludering og ser på relevant teori i forhold til dette. Jeg går nærmere inn på det psykologiske læringsklimaets rolle i klassen, samt subjektive teorier om ferdighet og elevenes ...
    • Inkluderende praksiser i et flerspråklig matematikklasserom 

      Samrawitt, Yakob (Master thesis, 2024)
      Sammendrag Temaet i denne masteroppgaven er inkluderende matematikkundervisning i et flerspråklige klasserom. Oppgaven utforsker hvordan to matematikklærere legger til rette for inkluderende matematikkundervisning i et ...
    • Inkluderende skoler? : Casestudier fra fem skoler 

      Nes, Kari; Strømstad, Marit; Skogen, Kjell (Rapport, Research report, 2008-09-22)
      Norsk: Denne rapporten presenterer resultatene fra casestudier om inkludering i skolen. Fem skoler i én kommune er med i utvalget. I tråd med formuleringene i L97 har vi fokusert på deltakelse i henholdsvis det faglige ...
    • Inkluderende skoleutvikling : erfaringer med Inkluderingshåndboka i Lillehammer kommune 

      Nes, Kari; Moen, Karin; Strømstad, Marit (Rapport, Research report, 2008)
      Norsk: Den inkluderende skolen ble introdusert i L97 og er også et sentralt underliggende begrep for Kunnskapsløftet som iverksettes i skoleverket fra 2006. Inkluderingshåndboka er et verktøy for skolevurdering og ...
    • Inkluderende spesialundervisning ved bruk av nettbrett 

      Bakjord, Linn Helena (Master thesis, 2020)
      Denne undersøkelsen fokuserer på å få innsikt og forståelse i hvordan ulike profesjonsdeltagere i skolen opplever at bruken av nettbrett kan fremme inkludering i skolen. Problemstilling til denne undersøkelsen er: «Hvordan ...
    • Inkluderende spesialundervisning: En studie av lærere og spesialpedagogers opplevelser av arbeidet med å skape en inkluderende praksis i skolehverdagen 

      Aasmundstad, Marte (Master thesis, 2023)
      Sammendrag Denne masteroppgaven har undersøkt hvordan lærere og spesialpedagoger håndterer organisering av spesialundervisning for å fremme en inkluderende praksis i skolehverdagen. Den har tatt utgangspunkt i levde ...
    • Inkluderende strategier i undervisningen 

      Hansson, Sofie (Master thesis, 2019)
      Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Gjennom forskningsarbeidet har jeg ønsket å få et større innblikk i hva inkluderende strategier er, og se hvilke erfaringer lærere i ...
    • Inkludering av barn i mekling: en kombinert analyse 

      Johansen, Lill-Anne (Master thesis, 2018)
      Bakgrunn Teorigrunnlaget i oppgaven er variert og omfatter følgende: Barns opplevelse av familiekonflikter og samlivsbrudd, metoder for å snakke med barn, samt perspektiver på barns deltakelse og «barns beste». Jeg har ...
    • Inkludering av barn med utviklingshemming i klassemiljøet 

      Bjørn Inge Romseland (Master thesis, 2023)
      Inkluderingsbegrepet er ganske fremtredende i dagens skole. Begrepet blir beskrevet som et mål for skolens praksis. Inkludering kan også være ekstra utfordrende for barn med kognitive funksjonsnedsettelser. Hva gjør lærere ...
    • Inkludering av elever med funksjonsnedsettelse i kroppsøvingsfaget 

      Eikås, Rebekka (Bachelor thesis, 2017)
      Teori: I teorikapittelet tar jeg for meg temaene inkludering, tilpasset opplæring, funksjonsnedsettelse, samt formålet med kroppsøvingsfaget. Metode: Her har jeg benyttet meg av et kvalitativt litteraturstudie. Resultat: ...
    • Inkludering av elever med innvandrerbakgrunn i kroppsøvingsfaget 

      Shaqiri, Arion (Master thesis, 2023)
      Denne studien ønsker å se nærmere på hvordan lærere møter elever med innvandrerbakgrunn for å ivareta og inkludere dem i kroppsøvingsfaget. Det teoretiske rammeverket som er brukt er Nel Noddings – omsorgsteori. I denne ...
    • Inkludering av elever med rett til spesialundervisning i klassefelleskapet 

      Thronæs, Ida Adine Solvang (Master thesis, 2023)
      Hovedmålet med denne kvalitative studieoppgaven er å belyse spesialpedagogenes erfaringer i møte med inkludering av elever med rett til spesialundervisning i klassefelleskapet. Oppgavens problemstilling: «Hvilke aspekter ...
    • Inkludering av elever med spesielle behov på en spesialpedagogisk avdeling : En kvalitativ intervjuundersøkelse 

      Nessøe, Maren Lunde (Master thesis, 2018)
      Målet med denne studien er å se hva spesialpedagoger ansatt på en spesialpedagogisk avdeling legger i inkluderingsbegrepet og hvordan inkludering gjennomføres i praksis. Etter innføringen av Kunnskapsløftet i 2006 viser ...
    • Inkludering av gutter og jenter i kroppsøvingsfaget 

      Wictorsen, Fredrik (Master thesis, 2022)
      Hensikten med denne studien er å bidra med kunnskap om inkludering av gutter og jenter i kroppsøvingsfaget. Denne studien skal dermed undersøke hvordan og hva kroppsøvingslærere reflekterer rundt inkludering av både gutter ...