Blar i Brage INN på tittel
Viser treff 4946-4965 av 7786
-
Når alt håp er ute…
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: Hvordan kan sykepleieren fremme mening hos pasienter i akutt krise, etter nyoppdaget uhelbredelig cancer? Bakgrunn: Når man jobber i helsevesenet er det nærmest uunngåelig å ikke møte pasienter med kreft. ... -
«Når alvoret rammer… Hvorfor meg?»
(Bachelor thesis, 2015)Introduksjon: Vår besvarelse bygger på teori om akutt leukemi, krise, håp og mestring, samt ulike momenter i kommunikasjon som er viktig for å danne en god relasjon mellom sykepleier og pasient. Vi har brukt sykepleieteoretiker ... -
Når ambisjon møter tradisjon: En nasjonal kartleggingsstudie av kroppsøvingsfaget i grunnskolen (5.–10. trinn)
(Oppdragsrapport;1/2018, Research report, 2018)Studien er basert på en surveyundersøkelse i Norge som omfatter elever (N=3226), lærere (N=139) og skoleledere (N=46) og deres opplevelse av, og meninger om kroppsøvingsfaget. Studien viser at de fleste elevene liker seg ... -
Når det gode stellet blir et ork
(Student paper, others, 2011) -
Når det offentlige truer offentligheten
(Chapter, 1996) -
«Når det uventede inntreffer» - om å møte kriser i skolen
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: «Når det uventede inntreffer» er en kvalikativ studie av skolers møte med kriser. Denne presentasjonen ser på krisepedagogiske planer i skolen, den krisepedagogiske modellen og hvordan vi kan møte barn og unge ... -
Når dropouts dropper inn : En casestudie av frafallselever som vender tilbake som deltakere i voksenopplæringen
(Master thesis, 2019)I arbeidet med denne oppgaven har jeg undersøkt frafall og gjenopptak av videregående opplæring som fenomen. Studien har et aktørperspektiv. Tre deltakere har bidratt til empiriske data i casestudien. De fullførte ikke ... -
«Når du på en måte har lært om det å ta valg, og det først skjer, så kan du litt om det, så er det ikke bare sånn: WOW! Her er et veldig stort valg, og du vet ingenting om hvordan du skal gjøre det!» (elev 9. trinn)
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar for seg valgkompetanse hos elever på 9. trinn. Empirien er hentet inn blant to klasser på 9. trinn ved en skole. Metoden jeg har brukt er aksjonsforskning med et avsluttende fokusgruppeintervju. ... -
Når eleven endrer atferd - barn som pårørende : En kvalitativ studie av skolehelsetjenestens utfordringer i forhold til å støtte, hjelpe og tilrettelegge for barn og unge som er pårørende av foreldre med psykiske vansker og rusproblematikk.
(Master thesis, 2016)I denne studien så har jeg drøftet hvilke utfordringer skolehelsesøstre har i sin arbeidshverdag i forhold til å kunne støtte, hjelpe og tilrettelegge for barn som er pårørende av foreldre med psykiske vansker og/eller ... -
«Når enden er god, er allting godt» - en studie om læringsutbytter av lekser.
(Bachelor thesis, 2017)Norsk: Denne oppgaven handler om hvordan lekser kan øke elevenes læringsutbytte. I et forsøk på å finne ut av dette, setter oppgaven forskjellige resultater fra undersøkelser gjort om dette emnet, opp mot hverandre. ... -
Når et gram erfaring veier mer enn et tonn teori – en kvalitativ intervjustudie om uteskole.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Med utgangspunkt i temaene uteskole og tilpasset opplæring er målet med denne bacheloroppgaven å besvare problemstillingen «Hva hemmer og fremmer bruk av uteskole for å tilpasse opplæringen for alle elever i ... -
Når ettåringen begynner i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2017)Norsk: Denne oppgaven vil se nærmere på hva personalet i barnehagen bør fokusere på når de tar imot både barn og foreldre ved oppstartsperioden i barnehagen. Hvordan det kan legges til rette for at tilvenningen i barnehagen ... -
«Når folk er forskjellig, da er folk forskjellig» Hvordan reflekterte identiteter spiller inn på elever med innvandrerbakgrunns investering i undervisning og skolefag
(Master thesis, 2024)Norsk sammendrag Denne studien ser på samspillet mellom identiteter og investering i undervisning og skolefag og undersøker problemstillingen: Hvordan opplever elever med innvandrerbakgrunn at deres identiteter reflekteres ... -
Når gjenkjennelse gir mening. Bruk av musikk ved Alzheimer sykdom
(Bachelor thesis, 2014)Utgangspunktet for vår bacheloroppgave var at vi ønsket å få mer innsikt i litteratur som var skrevet om hvordan sykepleiere kan anvende musikk i møte med pasienter med Alzheimer sykdom på sykehjem. Vi brukte litteraturstudium ... -
Når helse og prestasjon kolliderer
(Bachelor thesis, 2015)I dagens samfunn er forekomsten av spiseproblemer økende blant unge jenter. Medvirkende årsaker til spiseproblemer er lav selvfølelse og misnøye med egen kropp. Ungdom blir lett påvirket av det som legges ut på blogger og ... -
Når hjertet brister - hjerteinfarkt og mental helse
(Bachelor thesis, 2014)Bakgrunn: I Norge i 2012 var det i overkant av 12 000 hjerteinfarkt (Statistisk sentralbyrå, 2012). 45% av alle som går gjennom et hjerteinfarkt, utvikler depresjon. Vi har vært i praksis på hjertemedisinsk sengepost ... -
«Når hukommelsen svikter…»
(Bachelor thesis, 2016)Tittel: «Når hukommelsen svikter… » «When memory fades… » Bakgrunn: For valg av tema er vårt engasjement for demensomsorgen, samt selvopplevde erfaringer som har fått oss til å tenke over pårørende i hjemmet og hvordan ... -
Når humor og latter kommer før gråt
(Student paper, others, 2014)Norsk sammendrag: Bakgrunn: Når kreftsykepleieren møter kreftpasienten i palliativ fase kan livssituasjonen ofte være preget av alvor, fordi sykdommen truer livet. Pasienten kan ha problemer på så vel de fysiske, psykiske, ... -
Når hvert minutt teller
(Bachelor thesis, 2018)Hensikt: Hensikten med oppgaven var å undersøke hvordan sykepleieren ved å ta i bruk alle sine ansvar- og funksjonsområder kan bidra til å sikre at tidlig tegn på sepsis blir oppdaget hos eldre pasienter som bor ...