Blar i Brage INN på tittel
Viser treff 7252-7271 av 7458
-
Vurdering av kvalitetselement fisk i Skinnarbølåa, Noret (Vingersjøen), Roverudåa, Agnåa, Noret (Nugguren), Domma og Auståa i henhold til vanndirektivet og deres betydning for rekruttering til Glomma
(Skriftserien;12/2020, Research report, 2020)Elvene Skinnarbølåa, Noret (Vingersjøen), Roverudåa, Agnåa, Noret (Nugguren), Domma og Auståa ble undersøkt den 1. og 2. oktober 2019. Med hensikt å gi en vurdering på kvalitetselement fisk i henhold til vanndirektivet og ... -
Vurdering av minoritetselevers språkferdigheter i grunnskolen.
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Vurdering, testing og kartlegging er et omdiskutert tema i norsk skolepolitikk, og minoritetsspråklige elevers resultater på ulike typer vurderinger får mye oppmerksomhet. Denne artikkelen gir en oversikt over forskningen på ... -
Vurdering av systemer for merking av tilleggshydraulikk på traktor og redskap i landbruket
(Bachelor thesis, 2014-12-18)Utviklingen av gårdene i Norge går mot større, mer spesialiserte og færre bruk, i samme takt øker størrelsen på maskiner og utstyr. Med størrelsen øker også kompleksiteten, og traktorer og redskaper trenger sjåfører som ... -
Vurdering av tre hogstmetoder for uttak av biovirke i høyereliggende skog i Vang Almenning
(Rapport;4/2014, Research report, 2014)Denne studien har vurdert to ulike hogstmetoder mot konvensjonell avvirkning for Vang Allmenning i Løten. Studien har bakgrunn i at skader på tømmeret og en lav massevirkepris ville kunne påvirke økonomien i å hente ut ... -
Vurdering av tverrfaglig arbeid som inkluderer naturfag
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg intervjuet fem lærere i to ulike lærerteam om hvordan de utarbeider og vurderer tverrfaglige arbeider som inkluderer naturfag på vg1. Jeg har også intervjuet deres elever om deres refleksjoner rundt ... -
Vurdering av vold og medvirkning i saker om omsorgsovertakelse for barneverns- og helsenemnda, en dokumentanalyse
(Master thesis, 2023)Omtrent et av fem vedtak som fattes av barneverns- og helsenemndene i Norge blir publisert på Lovdata i anonymisert versjon. Denne masteroppgaven er en dokumentanalyse med tematisk analytisk tilnærming av 13 vedtak om ... -
Vurdering for læring - hva betyr det egentlig?
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven omhandler begrepsbruken og begrepsforståelsen omkring vurdering for læring. Vi vil se på både Utdanningdirektoratets egen forståelse av sin egen satsing, og hvorvidt denne satsingen er en naturlig ... -
Vurdering for læring blant kroppsøvingslærere
(Bachelor thesis, 2017)Teori: Her belyser jeg relevant teori for min oppgave som skal være med på å besvare min problemstilling. Metode: Litteraturstudie Resultater: Her legger jeg frem resultatene som kommer frem i de fire artiklene jeg ... -
Vurdering for læring i kroppsøving
(Bachelor thesis, 2016)Forfatter Martin Rynning Oppgavetittel Vurdering for læring i kroppsøving Problemstilling Følger lærere de ulike prinsippene i vurdering for læring i kroppsøvingsfaget? Teori Relevant teori om vurdering blir trukket ... -
Vurdering for læring og undervisningsmetoder i kunst og håndverk. Min historie om en reise i et vurderingslandskap.
(Master thesis, 2015)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring. Fenomenet som studeres kvalitativt i denne oppgaven er forståelser om Vurdering for læring og undervisningsmetoder i kunst og håndverksfaget på ungdomsskolen. ... -
Vurdering for læring, en motiverende læringsprosess
(Bachelor thesis, 2017)Norsk: Denne bacheloroppgaven tar for seg hva vurdering for læring er, og på hvilke måter det kan gi økt motivasjon for læring. Vurdering for læring kom som en nasjonal satsing i 2010, og er en prosessorientert måte å ... -
Vurdering for(er) læring
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: Denne bacheloroppgaven er et kvantitativt studie om egenvurdering og vurdering for læring. Oppgavens problemstilling har med hvordan dette kan være med å påvirke elevenes læring. Det er to 8. klasser fra samme ... -
Vurdering i kroppsøvingsfaget på videregående trinn.
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hvordan kan man som kroppsøvingslærer på videregående trinn vurdere sine elever ut fra gitte rammer i læreplan for å fremme læring? Problemstillingen forsøker å besvare hvordan vurderingspraksisen hos tre ... -
Vurdering på veien til læring
(Bachelor thesis, 2013)Sammendrag: Vurdering for læring handler om å gi elevene tilbakemelding om egen utvikling på en slik måte at de kan bruke det til videre læring. Det handler om å gi elevene de verktøy de trenger for å kunne vurdere seg ... -
Vurdering som profesjonsfaglig kompetanse : rapport fra et KUPP-prosjekt
(Rapport, Research report, 2006)Norsk: Denne rapporten belyser hvordan lærerne i sin undervisning utvikler vurderingskompetanse og på hvilke måter dette kommer til uttrykk i deres praksis. Utgangspunktet for arbeidet er nye forventninger og krav til ... -
Vurderingsarbeid i den relasjonelle barnehagen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt vurderingsarbeidet i barnehagen knyttet til personalets rolle i lek. Bakgrunnen for undersøkelsen var en interesse for kvalitetsarbeidet i barnehagen. Jeg ønsket derfor å få innsyn ... -
Vurderingsdiskurser: en analyse av vurderingsdiskurser på nettstedet «Vurdering for læring», fra et norskfaglig perspektiv
(Master thesis, 2013)Temaet for denne oppgaven er vurdering for læring. Utdanningsdirektoratet har en nettside som heter Vurdering for læring, og i denne oppgaven har jeg satt lys på hva slags vurderingsdiskurser nettstedet bærer oppe. Jeg har ... -
Vurderingskulturen i en ungdomsskole med fokus på tilbakemeldingspraksis i norskfaget . Hvordan kan skolen utvikle bedre vurderingskultur for å oppnå mer optimal læring?
(Master thesis, 2015)Norsk: Formålet med oppgaven er å beskrive lærernes tilbakemeldingspraksis i norskfaget i en ungdomsskole for å kunne finne mulig forbedringspotensial i tilbakemeldingspraksisen til lærerne, som kan styrke vurderingskulturen ... -
«Være snill og forståelsesfull»: enslige mindreårige asylsøkere i møte med innføringsklasse
(Master thesis, 2020)Etter ankomst til Norge får alle enslige mindreårige asylsøkere (EMA) i grunnskolealder opplæringstilbudet mens asylprosessen pågår (jf. Opplæringsloven § 2-1). Det er gjennomført en god del forskning både nasjonalt og ...