Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH by Title
Now showing items 38-57 of 228
-
Elever med atferdsproblemer i skolen – Hvordan ser de på seg selv og hvordan ser læreren på dem? En sammenligning av sosiale og faglige faktorer.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Innlandet under studiet Master i tilpasset opplæring, og ble ferdigstilt våren 2017. Et relevant begrep her, er det den norske skolen skal være bygd på: Fellesskolen ... -
Elever med både høyt evnenivå og faglig nivå. En kvantitativ studie av forhold som påvirker realisering for evnerike elevers læringspotensial.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring er skrevet ved Høgskolen i Hedmark våren 2017. Det er en kvantitativ studie, av elever med høyt evnenivå og høye skolefaglige prestasjoner og deres svar på trivsel, relasjon ... -
Elevers opplevelse av organisatorisk differensiering - En kvalitativ studie av spesialundervisning
(Master thesis, 2023)Sammendrag Enhver undersøkelse starter med interesse og engasjement for et avgrenset tema og felt som har utspring fra et spørsmål vi ønsker å finne mer ut om eller lære mer om. Videre blir problemstillingen utformet slik ... -
Elevers opplevelse av vurdering med karakter. ”Karakterer gjør ting mer seriøst, det er som en dom”.
(Master thesis, 2019)Norsk: Elever som begynner på ungdomsskolen er veldig opptatt av hva som blir annerledes fra tidligere, og da kommer bruken av karakterer opp som en markant endring. I ungdomsskolen opplever man til stadighet hvor opptatt ... -
Elevkultur og læring
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. I denne kvalitative studien ønsker jeg å få svar på hva lærere legger i begrepet elevkultur for læring, om de tar hensyn til ... -
Elevmedvirkning, mye mer enn elevens stemme
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring omhandler elevmedvirkning i skolen. Tematikken er undersøkt i en skole hvor elevmedvirkning har en svært sentral rolle, Montessoripedagogikken. Fenomenet er undersøkt med følgende ... -
Elev–lærer-relasjoner på mellomtrinnet og ungdomsskolen
(Master thesis, 2020)Norsk: Temaet for denne masteroppgaven er elev–lærer-relasjoner sett fra elevens ståsted. Det har vært undersøkt om det er forskjeller på hvordan ulike elevgrupper vurderer sin relasjon til kontaktlærer, og om det er ... -
En førsteklasse i Namibia : hvordan anerkjenner skolen elevenes sosiokulturelle bakgrunn?
(Master thesis, 2009)Norsk: Skolesystemene i mange land i Afrika bygger på vestlige verdier, og innholdet kritiseres for å være fjernt fra elevenes hverdag. Skoleelever i Namibia scorer dårligere på lesing, skriving og regning enn elever fra ... -
En god skolestart. En kvalitativ studie av samarbeidet mellom barnehage og skole ved overgangen for barn med spesielle behov.
(Master thesis, 2018)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen Innlandet, avd. Hamar. Temaet i oppgaven er overgangen fra barnehage til skole for barn med spesielle behov med følgende problemstilling: «Hvordan ... -
En inkluderende skole for elever med generelle lærevansker? En kvantitativ studie med fokus på deltagelse i det sosiale og faglige fellesskap.
(Master thesis, 2015)Norsk: I Kunnskapsløftet fra 2006, heter det at likeverdig, inkluderende og tilpasset opplæring er overordnede prinsipper i skolen. På bakgrunn av egen erfaring som spesialpedagog i skolen i over 25 år har jeg en viss uro ... -
En kvalitativ studie av hvordan tospråklige barneskoleelever opplever tospråklig opplæring.
(Master thesis, 2015)Norsk: Studiet er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Denne masteroppgaven omhandler tilpasset opplæring for tospråklige elever i norsk skole. Studien handler om å se enkeltindividet og fremme ... -
En kvalitativ studie av internasjonale dager i grunnskolen: «Hvis vi er oss, hvem er de andre?»
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven skrives ved Høgskolen i Innlandet innenfor temaet tilpasset opplæring. Min oppgave er en kvalitativ studie som tar for seg hvordan elever ytrer seg om internasjonale markeringer og posisjonerer ... -
«En ny start på en måte» Elevers opplevelse av overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolen
(Master thesis, 2021)Norsk: Dette er en masteroppgave i pedagogikk skrevet i tilknytning til master i tilpasset opplæring. Oppgavens tema er overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolen, og tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan ... -
En studie i lys av Hannah Arendt – hvordan blir barndommens egenverdi ivaretatt i jakten på kvalitet?
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne oppgavens tittel er «Barndommens egenverdi og kvalitetsprinsippet». Problemstillingen lyder som følger: «En studie i lys av Hannah Arendt – hvordan blir barndommens egenverdi ivaretatt i jakten på kvalitet?» Gjennom ... -
En undersøkelse om relasjonsdannelse i et utvidet læringsrom. Læreres erfaringer og tanker rundt uterommets påvirkning av klasseledelse og relasjoner.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere opplever at deres klasseledelse og relasjonsbygging blir påvirket av å bruke et utvidet læringsrom i opplæringen. Bakgrunnen for oppgaven er at forskning forteller oss ... -
«Endelig lærer også jeg noe på skolen» Betydningen av bevisst bruk av kreativitet og varierte undervisningsmetoder i undervisningen på ungdomsskolen, for elever med lese- og skrivevansker.
(Master thesis, 2017)Norsk: Mitt ønske, og formålet med denne studien var å høre elever med lese- og skrivevansker og lærere på ungdomstrinnet sin stemme, i forhold til hvordan de opplevde bruk av kreative og varierte undervisningsmetoder i ... -
Er det rom for alle?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en dokumentanalyse av fire av skolens styringsdokumenter, oppgaven tar for seg generell del av Lk06, overordnet del av L20, gjeldende opplæringslov samt forarbeidet til ny opplæringslov. Oppgavens ... -
«Evnerike elever får for lite fokus i skolen». En kvalitativ studie av tilpasset opplæring for evnerike elever på norske satsningsskoler.
(Master thesis, 2017)Norsk: Opplæringslovens (1998) §1-3 presiserer at alle elever skal få sin opplæring tilpasset sine evner og forutsetninger. Dette gjelder også de evnerike elevene som vi anser som en «glemt» gruppe i mangfoldet av elever ... -
Evnerike og talentfulle elever: Hvordan opplever ungdomsskoleelever med rike matematiske evner tilpasset opplæring i faget gjennom et nytt tiltak: Valgfag i matematikk 1T
(Master thesis, 2014)Norsk: I denne masteroppgaven tar jeg opp temaet tilpasset opplæring i matematikkfaget for evnerike og talentfulle ungdom. I opplæringsloven og i det nåværende Læreplanverket for Kunnskapsløftet står tilpasset, likeverdig ... -
Feiring av FN-dagen ved en flerkulturell skole fra et elevperspektiv
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring er skrevet ved Høgskolen i Innlandet og handler om anerkjennelse og inkludering i skolen. Oppgaven er en kvalitativ kasusstudie som ser på feiringen av FN-dagen på en ...