Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 by Title
Now showing items 58-77 of 90
-
Matematikklærerne sine oppfatninger om bruk av Wittario i matematikkundervisningen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Dette studiet analyserer et eksisterende datamateriale fra et avsluttet forskningsprosjekt Augmented Reality in mathematics: Enhancing pupils´ everyday school lives ved Høgskolen i Innlandet, avdeling Hamar (Sombye et al., ... -
Muligheter, utfordringer og forutsetninger ved bruk av historisk empati. Hvordan legge til rette for historisk empati i historieundervisningen på ungdomstrinnet?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det sett nærmere på hvilket potensial som ligger i det å benytte historisk empati i historieundervisningen. For å besvare forskningsprosjektets problemstilling ble det utarbeidet to forskningsspørsmål ... -
Muntlighet på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Med denne kvalitative forskningsstudien har målet vært å undersøke hvordan tre norsklærere på mellomtrinnet bruker elevenes muntlige ferdigheter i undervisningen og hvilke utfordringer og muligheter de ser i dette arbeidet. ... -
Naturfaglærernes påvirkning på astronomiundervisningen
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med masteroppgaven har vært å se på hvordan naturfaglærernes kunnskap, ferdigheter og holdninger påvirker astronomiundervisningen som gis til elevene på mellomtrinnet i grunnskolen. Bakgrunnen for valg ... -
Naturfagslæreres tilrettelegging av utforskende samtaler
(Master thesis, 2023)I dette prosjektet har videomateriale fra LISSI-prosjektet blitt analysert for å kategorisere elevenes samtaler og undersøke hvilke støttestrukturer naturfagslærere på ungdomsskolen kan benytte for å legge til rette for ... -
Naturvitenskapens egenart gjennom andre læringsarenaer
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan man kan lære om naturvitenskapens egenart gjennom andre læringsarenaer. Dette var oppgavens problemstilling, og følgende forskningsspørsmål ble derfor formulert: ... -
Nynorsk er jo en del av vår språkhistorie og kulturarv
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å studere hvordan sidemålsundervisningen foregår i grunnskolen, og jeg har sett på hvilke lærerperspektiver til nynorsk som sidemål som kommer til utrykk hos tre norsklærere fordelt på ... -
Operasjonalisering av kjønn i musikk i LK20: En kvalitativ intervjustudie med musikklærere i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven løfter frem hvordan fire musikklærere operasjonaliserer kjønn, og hvordan dette kan påvirke elevenes læringsmuligheter. Den utforsker også mulige tilnærminger for å motvirke negative påvirkninger. ... -
Programmeringsoppgaver i Kikora: En studie av Kognitive Krav, Oppgavetype, Affordances & Constraints
(Master thesis, 2023)Denne studien har sett på programmeringsoppgaver på 9. trinn i det digitale læreverket Kikora med fokus på kognitive krav, oppgavetyper og affordances og constraints. Gjennom en grundig analyse av to temaer, Fra blokk til ... -
Samarbeidslæring i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å utforske hvordan en intervensjonsperiode ville påvirke holdningen til en gruppe lærere, ovenfor grunntankene i den pedagogiske undervisningsmodellen Cooperative Learning. For å svare på ... -
Samarbeidslæring og inkludering i matematikkundervisning: Erfaringer fra en lærerstudent
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan jeg som lærer kan legge til rette for inkludering gjennom samarbeidslæring i matematikkfaget. For å forske på dette gjennomførte jeg et prosjekt over åtte mattetimer i løpet ... -
SAS Spektrum & ungdom: En kvalitativ undersøkelse av ungdom sine tanker og refleksjoner i møte med populærkulturen
(Master thesis, 2023)Karpe har gjennom en lang karriere bygd seg opp en enorm posisjon i dagens populærkultur. Denne posisjonen har de skildret hvordan det er å vokse opp og bo i Norge med en minoritetskultur. Deres nyeste album, Omar Sheriff, ... -
Seksualitetens og kjønnsidentitetens fremkomst i læreplaner fra 2006 og 2020.
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag. Denne oppgaven er en masteravhandling i samfunnsfag ved Høgskolen Innlandet. Oppgaven bruker en kvalitativ innholdsanalyse på læreplaner fra 2006 (LK06) og 2020 (LK20) og forsøker å belyse problemstillingen ... -
Skoler og læreres arbeid for et trygt og godt klasse- og læringsmiljø i flerkulturelle klasser
(Master thesis, 2023)Tittelen på denne masteroppgaven er: «Skoler og læreres arbeid for et trygt og godt klasse- og læringsmiljø i flerkulturelle klasser». Studien tar for seg erfaringene til fire kompetente personer i skolesystemet, og hvilke ... -
Teachers' reported beliefs on how and why use literature to promote intercultural competence in lower secondary classroom: challenges and advantages
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning indikerer at litteratur har aspekter som kan være fordelaktig ved å utvikle interkulturell kompetanse i engelskfaget (Hecke 2013; Bland, 2020; 2013; et al.). Interkulturell kompetanse er blitt konseptualisert ... -
Text use in Norwegian lower secondary schools: Two teachers’ cognitions
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «Tekstbruk i norske ungdomsskoler: To læreres kognisjoner» undersøker to engelsklærere i Norges tanker om tekstbruk gjennom forskningsspørsmålet «Hva slags tekster bruker engelsklærere i norske ungdomsskoler, ... -
Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial. Målet med studien er å avdekke lærernes kunnskap og forståelse av elevgruppen, og hvordan de bruker denne kunnskapen i arbeidet ... -
Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikk på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven har vært «Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikk på ungdomstrinnet». I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan lærere tilpasser undervisningen for evnerike elever og hvilke ... -
Tre læreres erfaring med utforskende undervisning i naturfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven ser på naturfaglæreres erfaringer med utforskende arbeidsmåter, samt naturfagslæreres forståelse av begrepet utforskende undervisning. I arbeidet med naturfag skal elevene arbeide utforskende. De skal ... -
Tverrfaglig undervisning: En analyse av lærerutdanneres forståelse og kunnskaper rundt temaet
(Master thesis, 2023)Målet med denne masteroppgaven er å svare på problemstillingen: Hvordan forstår lærerutdannere tverrfaglig undervisning, og hvilken kunnskap har de om dette? For å kunne svare på denne problemstillingen er det blitt gjort ...