Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 by Title
Now showing items 61-80 of 149
-
Hva to barneskolelærere fremhever som sentralt i Multi Smart Øving i emnet brøk på 5. trinn
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven delte to matematikklærere i barneskolen sine erfaringer knyttet til læringsverktøyet Multi Smart Øving i emnet brøk på 5. trinn. Dette ble delt gjennom semistrukturerte intervjuer, og datamaterialet består ... -
Hvilke tanker, definisjoner og metoder har to lærere på mellomtrinnet med arbeidet med misoppfatninger i naturfag?
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke kunnskaper lærere på mellomtrinnet har om misoppfatninger. Da ser jeg etter hvordan de definerer misoppfatninger, hvilke tanker de har rundt begreper og hvilke metoder ... -
Hvordan legger lærere til rette for konseptuell endring når de presenterer nye begreper i naturfag?
(Master thesis, 2023)Målet med denne oppgaven var å undersøke hvordan lærere jobber for å lære bort begreper i naturfag. Bakgrunnen for dette er blant annet de synkende resultatene på TIMSS-undersøkelsene fra 2019, der språket tyder på å være ... -
Hvordan omtaler læreverk i KRLE menneskerettigheter?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har hatt som tema å undersøke hvordan to ulike læreverk i KRLE-faget for ungdomstrinnet tar for seg menneskerettigheter, og hvordan menneskerettighetene blir eksemplifisert for elevene. Gjennom ... -
Hvordan oppleves spesialundervisningen for elevene som mottar den?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk belyser elevers opplevelse av faglige og sosiale fellesskap i og utenfor spesialundervisningen, samt elevenes opplevelse av kvaliteten på spesialundervisningen i den norske ... -
Hvordan viser ungdomsskoleelever forståelse i naturfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan ungdomsskoleelever uttrykker forståelse om et hverdagslig naturvitenskapelig fenomen i naturfag, innenfor kjemi. Det hverdagslige fenomenet om ungdomsskoleelevene undersøker er hva ... -
Høyt skolefravær blant elever i ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er høyt skolefravær med vekt på inkludering fra læreren sitt ståsted. Det har blitt studert hvordan lærere opplever arbeidet med å inkludere elever på ungdomstrinnet som har et høyt skolefravær. ... -
Identifisering av elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ intervjustudie med tre informanter som har arbeidet på 8. trinn i de siste årene, fra samme skole. Intervjustudien tar utgangspunkt i disse lærernes erfaringer med arbeid om å identifisere elever i ... -
Inkludering av barn med utviklingshemming i klassemiljøet
(Master thesis, 2023)Inkluderingsbegrepet er ganske fremtredende i dagens skole. Begrepet blir beskrevet som et mål for skolens praksis. Inkludering kan også være ekstra utfordrende for barn med kognitive funksjonsnedsettelser. Hva gjør lærere ... -
Integrering av NOS i ungdomskolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne entreprenørielle masteren har jeg laget en nettside med et verktøy som lærere kan bruke for å bygge undervisningen sin rundt NOS. Det er beregnet for bruk på ungdomskolen og skal bidra til at elever får ... -
Interculturality and indigeneity: Teachers of English at the upper primary level in Norway and their views on using indigeneity as part of teaching interculturality.
(Master thesis, 2023)Interkulturell kompetanse har vært en del av grunnskoleopplæringen i lengre tid. Men i læreplanen for Kunnskapsløftet (LK20) nevnes interkulturell kompetanse som begrep. Denne master oppgaven forsøker å forstå hva engelsk ... -
«Jeg hadde jo ingen anelse, og ble jo egentlig bare kastet ut i det» En kvalitativ studie av nyutdannede norsklæreres erfaringer knyttet til egne muligheter for kompetanseutvikling om lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke muligheter nyutdannede norsklærere har for kompetanseutvikling når det gjelder lese- og skrivevansker. Studiens problemstilling lyder som følger: Hvilke muligheter erfarer ... -
Kjønn og seksualitet i lærebøker i samfunnsfag – en kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2024)Kjønn og seksualitet blir stadig tematisert både i medier, forskning og i skolen. Etter Kunnskapsløftet 2020, etter 7. trinn, skal samfunnsfag gi elever de redskapene de trenger for å kunne reflektere over variasjoner i ... -
Kompetanse for den aspirerende elektriker
(Master thesis, 2022)Utgangspunktet til denne studien er å undersøke kompetanse i elektrisitet for en ungdomsskoleelev som skal gå en elektrofaglig utdannelse på videregående skole. Studien er basert på fem semistrukturerte intervju av lærere ... -
Kontroversielle temaer i KRLE-klasserommet
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er et kvalitativt forskningsprosjekt om kontroversielle temaer i KRLE-faget. Et kontroversielt tema er et tema som skaper debatt og/eller kan vekke sterke følelser i oss. Etter å ha skrevet et arbeidskrav ... -
Kreativ samarbeidslæring - acroyoga Å være kreativ innenfor samarbeidslæring kan føre til en positiv utvikling hos elevenes sosiale kompetanse
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne entreprenørielle masteroppgaven er det utviklet og bearbeidet et didaktisk undervisningsopplegg med acroyoga som aktivitet. Opplegget er tilegnet elever på 5.-7. trinn i faget kroppsøving. Formålet med ... -
Kritisk lesing i klasserommet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er skrevet i grunnskolelærerutdanningen 5-10 ved Høgskolen i Innlandet 2024. Oppgaven handler om hvilke erfaringer og tanker norsklærere som underviser på ungdomstrinnet har knyttet til kritisk lesing ... -
Kritisk tekstkompetanse i norskfaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven presenterer en kvalitativ studie med fokus på kritisk tekstkompetanse på ungdomstrinnet. Deltakerne i denne studien består av tre norsklærere på ungdomstrinnet, og datamaterialet i studien er innhentet ... -
Kritisk tenkning for å fremme egen og andres helse - en analyse av LK20, med vekt på naturfag
(Master thesis, 2024)Kritisk tenkning er beskrevet som en sentral kompetanse elever trenger for å utvikle helsekompetanse. I denne masteroppgaven undersøkes derfor koplingen mellom kritisk tenkning (KT) og folkehelse og livsmestringstemaet ... -
Kroppsøvingslærerens tiltak for å skape inkluderende undervisning for alle - Med fokus på elever med særskilte behov
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven har som formål å se på hvordan kroppsøvingslærere arbeider med inkludering i skolen. Videre vil oppgaven fokusere på elever med særskilte behov og inkludering av denne elevgruppen i kroppsøving. Oppgaven tar ...