Blar i Brage INN på tittel
Viser treff 3863-3882 av 7458
-
«Kroppsøving! det er jo et aktivitetsfag» : En studie av kroppsøvingslærerens legitimering av kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2015)Norsk sammendrag: Hensikt: Hensikten med denne kvalitative studien er gjennom seks fokusgruppeintervjuer, bestående av 22 lærere som underviser i kroppsøving fra 5 – 7 klasse i Elverum, å få økt kunnskap i hvordan ... -
Kroppsøving, det blir bare bedre: Fagets evne til å stimulere til en fysisk aktiv livsstil
(Master thesis, 2022)Gjennom hele skolegangen til årets avgangselever, har den gjeldende læreplanen i kroppsøving inneholdt formuleringer om at faget skal inspirere elevene til en fysisk aktiv livsstil (Utdanningsdirektoratet, 2009, 2012, 2015, ... -
Kroppsøving, et fag med vurdering for læring?
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling Hvordan tolker og praktiserer lærere vurdering for læring i kroppsøving? Teori Oppgaven tar for seg læreplaner, lovverk og ulike syn og teorier innen vurdering og læring. Noen begreper jeg går inn på er ... -
Kroppsøvingsfaget og frafall fra Videregående opplæring - Helse, livsstil og sosial reproduksjon hos elever som faller ut av videregående skole
(Master thesis, 2020)Sammendrag «Det er som å prate med en 90-åring som har levd livet og er ferdig». En studie av kroppsøvingsfaget og kroppsøvingsrelaterte faktorer og deres innvirkning på frafall fra videregående opplæring. Jeg har ... -
Kroppsøvingsfagets inkluderingsmuligheter med spesielt fokus på muslimske jenter
(Bachelor thesis, 2016)Forfatter: Maren Vaaten Saastad Problemstilling: Hvordan kan muslimske jenter inkluderes i kroppsøvingsfaget? Teori: Teoridelen tar for seg etnisitet, islam og kroppsøving, innvandrere i skolen, inkludering og integrering, ... -
Kroppsøvingsglede: feltstudie i kroppsøving, motivasjon og didaktikk
(Master thesis, 2013)Ikke alle opplever kroppsøvingsfaget som positivt, og hensikten med prosjektet «Kroppsøvingsglede» har vært å utforme og gjennomføre en alternativ undervisningsmodell som i større grad enn tidligere har fokus på trivsel ... -
Kroppsøvingslæreren som en inkluderende pedagog i skjæringspunktet mellom individ og samfunn
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Forskning har vist at kroppsøvingsfaget favoriserer enkelte elevgrupper og marginaliserer andre (se f. eks. Dowling, 2016; Fitzpatrick, 2013; Gerdin et al., 2019; Öhman, Almqvist & Meckbach, 2014). Denne artikkelen baserer ... -
Kroppsøvingslærerens tiltak for å skape inkluderende undervisning for alle - Med fokus på elever med særskilte behov
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven har som formål å se på hvordan kroppsøvingslærere arbeider med inkludering i skolen. Videre vil oppgaven fokusere på elever med særskilte behov og inkludering av denne elevgruppen i kroppsøving. Oppgaven tar ... -
Kroppsøvingslærerens utfordringer med tanke på inkludering og aktiv deltakelse på østkanten i Oslo
(Bachelor thesis, 2013)Oppgavens tittel: Kroppsøvingslærerens utfordringer med tanke på inkludering og aktiv deltakelse på østkanten i Oslo. Hovedproblemstilling: Hvilke tiltak iverksetter kroppsøvingslærere på en ungdomsskole på østkanten ... -
Kroppsøvingslæreres opplevelse av implementeringen av ny læreplan - En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres opplevelse av implementering av ny læreplan i videregående skole
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne studien er å belyse hvordan kroppsøvingslærere opplever implementeringen på vg1, og hvordan læreres tidligere erfaringer samt skolens organisering er med på å påvirke tolkninger og opplevelse av ny ... -
Kroppsøvingslæreres refleksjoner om egen klasseledelse
(Master thesis, 2021)Dette masterprosjektet har hatt hensikt å studere hvordan kroppsøvingslærere reflekterer over egen klasseledelse, hvilke klasseledelsesferdigheter lærerne har, samt hvordan lærere utvikler sin refleksjonskompetanse ... -
Kryssende musikkopplevelser. En undersøkelse av samspill i en interkulturell musikkpraksis
(Doctoral thesis, 2018)Denne doktorgradsavhandlingen utforsker musikk som interkulturelt verktøy, basert på en etnografisk studie av samhandlingsprosesser i ensemblet Fargespill (Bergen). Fargespill samler barn og unge fra hele verden og gir dem ... -
Krysspeilinger II
(12;2002, Research report, 2002-12)Norsk: Ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Hedmark ble Forskningsdagen for 2002 arrangert den torsdag den 26. september. De som ønsket det, fikk i etterkant tilbud om å publisere sitt foredrag som artikkel i ... -
Krysspeilinger III. Artikler fra Forskningsdagen 2003
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;01/2004, Research report, 2004)Ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Hedmark ble Forskningsdagen for 2003 arrangert tirsdag den 23. september. De som ønsket det, fikk i etterkant tilbud om å publisere sitt foredrag som artikkel i høgskolens ... -
Krysspeilinger IV : artikler fra Forskningsdagen 2004
(Rapport, Research report, 2008)Norsk: Ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Hedmark ble Forskningsdagen for 2004 arrangert torsdag den 23. september. De som ønsket det, fikk i etterkant tilbud om å publisere sitt foredrag som artikkel i ... -
Ku og kalv sammen i melkeproduksjon: hvordan påvirker det jurhelse og kalvens tilvekst
(Bachelor thesis, 2023)Norsk: Forbrukerne blir stadig mer opptatt av dyrevelferd for produksjonsdyr. Mange forbrukere velger plantebaserte produkter til fordel for animalske produkter nettopp av hensyn til dyrevelferd. Ku og kalv i melkeproduksjon ... -
Kultur for læring i barnehagen: Rapport T1 til T2
(Skriftserien;3/2020, Research report, 2020)Dette er den andre rapporten i FoU-prosjektet «Kultur for læring» (KFL) i alle barnehager i Hedmark/Innlandet fylke og er basert på to spørreundersøkelser gjennomført i 2017 og 2019. Ca. 2600 4.- og 5. åringer har gjennom ... -
Kultur for læring i barnehagen: Resultater fra kartleggingsundersøkelser T1
(Oppdragsrapport;2/2018, Research report, 2018)Dette er den første rapporten i FoU-prosjektet «Kultur for læring» i alle barnehager i Hedmark fylke. 4 og 5 åringer har gjennom en elektronisk spørreundersøkelse gitt uttrykk for hvordan de opplever ulike sider ved ... -
Kultur for læring i barnehager: Resultater fra T1, T2 og T3 2017 - 2022
(Oppdragsrapport;21/2023, Research report, 2023)I denne rapporten presenteres arbeidet i Kultur for læring - barnehagen 2017-2021. Denne rapporten vil sammen med rapporten fra T1 (Sunnevåg, Nordahl og Nordahl 2018) og rapporten fra T2 (Sunnevåg og Nordahl 2020) vise ... -
Kultur for læring i Hedmark
(Journal article; Peer reviewed, 2018)