• Helsereform : utfordringer og løsninger 

      Jensen, Bjarne; Bollingmo, Magnar (Rapport, Research report, 2008)
      Norsk: I denne rapporten er reformen for sykehus og andre spesialisthelsetjenester i 2002 sett i sammenheng med rekken av reformer i disse tjenester etter sykehusloven i 1969. En har også søkt å belyse reformens virkninger ...
    • Hva betyr idrett for deg? 

      Østerås, Johannes (Rapport, Research report, 2008)
      Norsk: I denne rapporten vil jeg prøve å forklare hva idrett betyr for et utvalg ungdommer. Første del av rapporten er et teorikapitel som først tar for seg Peter Arnold (1997) og Jan Ove Tangen (2004) sine ulike syn ...
    • «Hører de ikke hva vi sier ?»; En studie om samarbeid mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten innen psykisk helsevern 

      Holst, Harald (2001;1, Research report, 2001)
      Norsk: Studien inngår i “Prosjekt Undervisningsavdeling” som er et fireårig forskningssamarbeid mellom Høgskolen i Hedmark, Avdeling for sykepleier utdanning og Sanderud Sykehus. Blant de temaer som studeres er kommunikasjons- ...
    • Ideologi og identitet : idékritisk kommentar og bidrag til evalueringen av skolens idègrunnlag og faget kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering 

      Valen-Sendstad, Olav (Høgskolen i Hedmark - Rapport;5/2000, Research report, 2000)
      Norsk: Norsk skole forutsetter et felles idégrunnlag. I denne artikkelen settes et idékritisk søkelys på dette idégrunnlaget. Vi mener at det kan tydeliggjøre årsaken til problemene som knytter seg til den obligatoriske ...
    • Idrett som sosialpolitikk : Storbyprosjektet, politikkdannelse og implementering 

      Skille, Eivind Å. (Rapport, Research report, 2008)
      Norsk: Denne rapporten inneholder to essays om Storbyprosjektet. De baserer seg empirisk på dokumentanalyser og samtaler med nøkkelpersoner i forbindelse med Storbyprosjektets initiering, administrasjon (på vegne av staten) ...
    • Implementering av LP-modellen. Evaluering av arbeidet med LPmodellen 2007–2009 (LP-2) 

      Sunnevåg, Anne-Karin; Aasen, Ann Margareth (Høgskolen i Hedmark - Rapport;03/2010, Research report, 2010)
      Norsk: I denne forskningsrapporten presenteres resultater fra arbeidet med LP-modellen i perioden 2007–2009. Høsten 2007 ble LP-modellen implementert i 27 skoler i 11 kommuner i Norge. Lillegården kompetansesenter har ...
    • Implementering og operasjonalisering av verdibegreper : en casestudie av 5 skoler tilknyttet verdi- og utviklingsnettverket Skal – skal ikke 

      Kostøl, Anne Kristoffersen (Rapport, Research report, 2008)
      Norsk: Denne masteroppgaven er et oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, og målet er å undersøke hvordan fem skoler implementerer og operasjonaliserer verdibegreper innenfor verdi- og utviklingsnettverket Skal – skal ikke, ...
    • Inkluderende skoler? : Casestudier fra fem skoler 

      Nes, Kari; Strømstad, Marit; Skogen, Kjell (Rapport, Research report, 2008-09-22)
      Norsk: Denne rapporten presenterer resultatene fra casestudier om inkludering i skolen. Fem skoler i én kommune er med i utvalget. I tråd med formuleringene i L97 har vi fokusert på deltakelse i henholdsvis det faglige ...
    • Inkluderende skoleutvikling : erfaringer med Inkluderingshåndboka i Lillehammer kommune 

      Nes, Kari; Moen, Karin; Strømstad, Marit (Rapport, Research report, 2008)
      Norsk: Den inkluderende skolen ble introdusert i L97 og er også et sentralt underliggende begrep for Kunnskapsløftet som iverksettes i skoleverket fra 2006. Inkluderingshåndboka er et verktøy for skolevurdering og ...
    • Inkludering i innovasjonsperspektiv 

      Strømstad, Marit; Nes, Kari; Skogen, Kjell (Rapport, Research report, 2008-09-22)
      Norsk: Denne rapporten presenterer en undersøkelse av hvordan en kommune forberedte de tilsatte i skolene på å gjennomføre Reform 97 gjennom et bredt anlagt videre- og etterutdanningstilbud. Rapporten sier også hvordan ...
    • Inntakskarakterer og utgangskarakterer, tilfellet Høgskolen i Hedmark 2003–2011 

      Mønness, Erik Neslein (Rapport;05/2013, Research report, 2013)
      Norsk: Alle enkelteksamensbedømminger ved Høgskolen i Hedmark i årene siden 2003, 94294 i alt, tatt av studenter med elektronisk vitnemål fra videregående skole, er analysert for sammenhenger med resultat fra videregående skole, ...
    • Integrering – sprik mellom intensjon og realitet? 

      Sand, Sigrun; Skoug, Tove (1;2002, Research report, 2002)
      Rapporten er den første av to rapporter fra evalueringen som Høgskolen i Hedmark har gjort av prøveprosjektet ”Tilbud om gratis korttidsplass i barnehage for alle 5- åringer i bydel Gamle Oslo”. Oppgaven vår har vært å ...
    • Jo bedre vi er sammen: Ottestadmodellen – bryet verdt? 

      Ødbehr, Liv Skomakerstuen; Heia, Morten; Haugen, Anne R.; Sandvold, Tone (Rapport, Research report, 2008)
      Norsk: I 2005 ble det tatt i bruk en modell for planlagte samtaler med pårørende ved Ottestad sykehjem. I undersøkelsen evalueres modellens kvalitet i forhold til tre faser: innledningsfasen, samarbeidsfasen og ...
    • Kan vi enes om solidaritet?: Solidaritet som holdning og verdi i grunnskolen 

      Løken, Harald N.; Stubø, Ingebjørg (Rapport;11/2011, Research report, 2011)
      Norsk: I desember 2008 vedtok Stortinget ny formålsparagraf for grunnskolen. Der heter det at «opplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og ...
    • Kartlegging av mastergrader i lærerutdanningene 

      Hausstätter, Rune Sarromaa; Nes, Kari; Inger Marie, Kleppan; Sletten, Lene (Rapport, Research report, 2008)
      Norsk: På kort tid er det etablert et stort antall mastergradstilbud for lærere/lærerstudenter i Norge, men hva består disse av? Hvilke nye studier planlegges? Hva er ønsket utvikling på dette feltet? Høgskolen i Hedmark ...
    • Kjennetegn på skoler med små kjønnsforskjeller 

      Nordahl, Thomas; Løken, Gro; Knudsmoen, Hege; Aasen, Ann Margareth; Sunnevåg, Anne-Karin (Rapport;14/2011, Research report, 2011)
      Norsk: Det er gjennom de senere årene godt dokumentert at jenter gjør det langt bedre i skolen enn gutter. Dette gjelder både i forhold til skolefaglige prestasjoner, utvikling av sosiale ferdigheter og atferd på ...
    • Kollegaveiledning i en lærende organisasjon : er LP-modellen et egnet verktøy for å fremme kollegabasert veiledning? 

      Bern, Kari; Gloppen, Bjørg Herberg; Sivertsen, Arild (Rapport, Research report, 2009)
      Norsk: I denne forskningsrapporten presenteres resultater fra delprosjektet Kollegaveiledning som grunnlag for en lærende organisasjon i hovedprosjektet: «Tilpasset opplæring og pedagogisk praksis», som ble ledet av ...
    • Kommunesammenslutning eller samarbeid i Sør-Østerdal 

      Østre, Stein; Stevik, Kristin; Klaussen, Ole Jørgen; Langen, Ole Ragnar; Hermanrud, Inge; Strand, Mona (Rapport, Research report, 2008)
      Norsk: Sør-Østerdal omfatter kommunene Elverum, Engerdal, Stor-Elvdal, Trysil og Åmot. Den samlede befolkning i området er 35 000, som er forholdsvis lite. Det samlede landareal er ca 9 000 km2, som er stort, slik at det ...
    • Kommunikasjon mellom baklandet og førstelinjen : hvordan er den interne kommunikasjonen mellom baklandet og førstelinjen ved 4 servicekontor? 

      Sverdrup, Therese E. (Rapport, Research report, 2008-08-14)
      Norsk: Formålet med studien var først og fremst å bidra til forskning på fenomenet servicekontor, med spesiell vekt på den interne kommunikasjonen mellom førstelinjen og baklandet i 4 kommuner. Forholdet mellom førstelinjen ...
    • Kommunikasjon, informasjon og etikk 

      Gabrielsen, Knut (Høgskolen i Hedmark - Rapport;2000/9, Research report, 2000)
      Norsk: Den norske informatørens yrkeshistorie er relativ kort, selv om ”PR” ble en del av språket vårt like etter 2. verdenskrig. PR - fornorsket til ”Informasjon og samfunnskontakt” - ble for alvor en yrkesbetegnelse ...