Browsing Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) by Title
Now showing items 69-88 of 220
-
Ideologi og identitet : idékritisk kommentar og bidrag til evalueringen av skolens idègrunnlag og faget kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;5/2000, Research report, 2000)Norsk: Norsk skole forutsetter et felles idégrunnlag. I denne artikkelen settes et idékritisk søkelys på dette idégrunnlaget. Vi mener at det kan tydeliggjøre årsaken til problemene som knytter seg til den obligatoriske ... -
Idrett som sosialpolitikk : Storbyprosjektet, politikkdannelse og implementering
(Rapport, Research report, 2008)Norsk: Denne rapporten inneholder to essays om Storbyprosjektet. De baserer seg empirisk på dokumentanalyser og samtaler med nøkkelpersoner i forbindelse med Storbyprosjektets initiering, administrasjon (på vegne av staten) ... -
Implementering av LP-modellen. Evaluering av arbeidet med LPmodellen 2007–2009 (LP-2)
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;03/2010, Research report, 2010)Norsk: I denne forskningsrapporten presenteres resultater fra arbeidet med LP-modellen i perioden 2007–2009. Høsten 2007 ble LP-modellen implementert i 27 skoler i 11 kommuner i Norge. Lillegården kompetansesenter har ... -
Implementering og operasjonalisering av verdibegreper : en casestudie av 5 skoler tilknyttet verdi- og utviklingsnettverket Skal – skal ikke
(Rapport, Research report, 2008)Norsk: Denne masteroppgaven er et oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, og målet er å undersøke hvordan fem skoler implementerer og operasjonaliserer verdibegreper innenfor verdi- og utviklingsnettverket Skal – skal ikke, ... -
Inkluderende skoler? : Casestudier fra fem skoler
(Rapport, Research report, 2008-09-22)Norsk: Denne rapporten presenterer resultatene fra casestudier om inkludering i skolen. Fem skoler i én kommune er med i utvalget. I tråd med formuleringene i L97 har vi fokusert på deltakelse i henholdsvis det faglige ... -
Inkluderende skoleutvikling : erfaringer med Inkluderingshåndboka i Lillehammer kommune
(Rapport, Research report, 2008)Norsk: Den inkluderende skolen ble introdusert i L97 og er også et sentralt underliggende begrep for Kunnskapsløftet som iverksettes i skoleverket fra 2006. Inkluderingshåndboka er et verktøy for skolevurdering og ... -
Inkludering i innovasjonsperspektiv
(Rapport, Research report, 2008-09-22)Norsk: Denne rapporten presenterer en undersøkelse av hvordan en kommune forberedte de tilsatte i skolene på å gjennomføre Reform 97 gjennom et bredt anlagt videre- og etterutdanningstilbud. Rapporten sier også hvordan ... -
Inntakskarakterer og utgangskarakterer, tilfellet Høgskolen i Hedmark 2003–2011
(Rapport;05/2013, Research report, 2013)Norsk: Alle enkelteksamensbedømminger ved Høgskolen i Hedmark i årene siden 2003, 94294 i alt, tatt av studenter med elektronisk vitnemål fra videregående skole, er analysert for sammenhenger med resultat fra videregående skole, ... -
Integrering – sprik mellom intensjon og realitet?
(1;2002, Research report, 2002)Rapporten er den første av to rapporter fra evalueringen som Høgskolen i Hedmark har gjort av prøveprosjektet ”Tilbud om gratis korttidsplass i barnehage for alle 5- åringer i bydel Gamle Oslo”. Oppgaven vår har vært å ... -
Jo bedre vi er sammen: Ottestadmodellen – bryet verdt?
(Rapport, Research report, 2008)Norsk: I 2005 ble det tatt i bruk en modell for planlagte samtaler med pårørende ved Ottestad sykehjem. I undersøkelsen evalueres modellens kvalitet i forhold til tre faser: innledningsfasen, samarbeidsfasen og ... -
Kan vi enes om solidaritet?: Solidaritet som holdning og verdi i grunnskolen
(Rapport;11/2011, Research report, 2011)Norsk: I desember 2008 vedtok Stortinget ny formålsparagraf for grunnskolen. Der heter det at «opplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og ... -
Kartlegging av mastergrader i lærerutdanningene
(Rapport, Research report, 2008)Norsk: På kort tid er det etablert et stort antall mastergradstilbud for lærere/lærerstudenter i Norge, men hva består disse av? Hvilke nye studier planlegges? Hva er ønsket utvikling på dette feltet? Høgskolen i Hedmark ... -
Kjennetegn på skoler med små kjønnsforskjeller
(Rapport;14/2011, Research report, 2011)Norsk: Det er gjennom de senere årene godt dokumentert at jenter gjør det langt bedre i skolen enn gutter. Dette gjelder både i forhold til skolefaglige prestasjoner, utvikling av sosiale ferdigheter og atferd på ... -
Kollegaveiledning i en lærende organisasjon : er LP-modellen et egnet verktøy for å fremme kollegabasert veiledning?
(Rapport, Research report, 2009)Norsk: I denne forskningsrapporten presenteres resultater fra delprosjektet Kollegaveiledning som grunnlag for en lærende organisasjon i hovedprosjektet: «Tilpasset opplæring og pedagogisk praksis», som ble ledet av ... -
Kommunesammenslutning eller samarbeid i Sør-Østerdal
(Rapport, Research report, 2008)Norsk: Sør-Østerdal omfatter kommunene Elverum, Engerdal, Stor-Elvdal, Trysil og Åmot. Den samlede befolkning i området er 35 000, som er forholdsvis lite. Det samlede landareal er ca 9 000 km2, som er stort, slik at det ... -
Kommunikasjon mellom baklandet og førstelinjen : hvordan er den interne kommunikasjonen mellom baklandet og førstelinjen ved 4 servicekontor?
(Rapport, Research report, 2008-08-14)Norsk: Formålet med studien var først og fremst å bidra til forskning på fenomenet servicekontor, med spesiell vekt på den interne kommunikasjonen mellom førstelinjen og baklandet i 4 kommuner. Forholdet mellom førstelinjen ... -
Kommunikasjon, informasjon og etikk
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;2000/9, Research report, 2000)Norsk: Den norske informatørens yrkeshistorie er relativ kort, selv om ”PR” ble en del av språket vårt like etter 2. verdenskrig. PR - fornorsket til ”Informasjon og samfunnskontakt” - ble for alvor en yrkesbetegnelse ... -
Kommunikasjon, informasjon og etikk : eller: den fristende fjernheten
(Research report, 2000)Norsk: Den norske informatørens yrkeshistorie er relativ kort, selv om ”PR” ble en del av språket vårt like etter 2. verdenskrig. PR - fornorsket til ”Informasjon og samfunnskontakt” - ble for alvor en yrkesbetegnelse ... -
Konfeksjon eller skreddersøm? : Et studium i voksenpedagogikk
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;11/2000, Research report, 2000)Norsk: Denne rapporten er en studie i voksenpedagogiske problemstillinger nasjonalt og spesielt i Hedmark og Oppland. Målet med dette arbeidet var å vurdere grunnlaget for et voksenpedagogisk studium ved Høgskolen i Hedmark. ... -
KONTUS : Sammenligning av driftspris og skader på gjenstående trær og terreng ved selektiv hogst etter prinsippet KONTUS og snauhogst
(Rapport, Research report, 2008-09-23)Norsk: Undersøkelsen sammenligner skogsmaskinenes tidsforbruk ved selektiv hogst etter prinsippet KONTUS og snauhogst samt skader på gjenstående trær og terreng i fem forsøksdrifter i perioden august–mars. Selektiv hogst ...