Browsing Master i pedagogikk deltid MAPED by Title
Now showing items 24-43 of 108
-
En kvalitativ studie om betydningen av pedagogens kunnskap i møte med elever med ADHD og deres foreldre.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven søker innsikt i hvordan pedagoger tilrettelegger opplæringen for elevene med Attention-deficit/hyperactivity Disorder (ADHD), og hvordan pedagogen legger til rette for et godt skole-hjemsamarbeid der ... -
En kvalitativ undersøkelse om livskvalitet: “Det var så gøy, så gøy på skolen”
(Master thesis, 2014)Begrepet «livskvalitet» ble i Norge forbundet med begrepet «normalisering» innenfor sosialpolitikken sent på 1960- 70- tallet (St.meld. 88 (1966-67); St. meld. 23 (1977- 78)). Det vesentlige var å legge til rette tiltak ... -
En refleksjon over refleksjonens plass i sosialarbeiderens virke i NAV
(Master thesis, 2014)«En refleksjon over refleksjonens plass i sosialarbeiderens virke i NAV», er en masteroppgave i generell pedagogikk ved Høgskolen i Lillehammer. Bakgrunnen for studien er mitt eget virke som sosialarbeider i NAV, og en ... -
En studie av klasseledelse : med vekt på lærerens stemme
(Master thesis, 2016)Lærerens stemme og posisjon står sentralt i oppgaven. Problematiseringen baserer seg på læreres opplevelser av god klasseledelse og den skjulte virkeligheten bak klasserommenes fire vegger. God klasseledelse regnes som et ... -
En undersøkelse av barnskolelærere sine erfaringer rundt tilrettelegging for barn med ADHD.
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien var å undersøke og frembringe ny kunnskap i hvordan barneskolelærere opplever tilrettelegging for barn med ADHD i skolen, og hvordan konsentrasjonen og selvkontrollen hos barna med ADHD påvirker ... -
En undersøkelse av PP- rådgiveres bidrag til skolemiljøet
(Master thesis, 2019)For det første viser undersøkelsen at rådgiverne har utviklet relevante handlingskompetanser, og rådgiverne virker godt oppdatert på teorier og føringer for arbeidet. For det andre viser det seg at rådgivernes arbeid i ... -
English...what do we expect? : Exploring the mismatch between year 5 national tests in English and competence aims at the end of year 4
(Master thesis, 2017)The main objective of this thesis is to investigate and attempt to explain the mismatch between year 5 national tests in English and competence aims for the English subject at the end of year 4 in hope to justify frustrations ... -
Enslige mindreårige og utdanningsvalg
(Master thesis, 2016)I denne masteroppgava har jeg sett på hva som ligger til grunn for enslige mindreårige flyktningers utdanningsvalg. Informantene er et begrenset utvalg enslige mindreårige bosatt i fire forskjellige kommuner, og de er ... -
Er inkludering i kroppsøvning annerledes og ulikt i forhold til andre skolefag?
(Master thesis, 2016)Formål: Inkludering av elever med særskilte opplæringsbehov i kroppsøving er et interessant fagfelt. Kroppsøving er valgt som arena fordi det skiller seg ut fra andre skolekontekster. På den ene siden kan elevene koble av ... -
Fint at ikke alle er like...? : utenlandsadopterte og identitet
(Master thesis, 2008) -
Fortellinger om natur i antropocen: En økovisuell undersøkelse av frigjørende, mer-enn-menneskelig tilsynekomst i pedagogikk for det 3. årtusen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en undersøkelse av visuelle, muntlige og skriftlige framstillinger av, forestillinger om og refleksjoner over menneskets forhold til det vi kaller natur. Oppgavens hensikt er å undersøke muligheter ... -
Fra allmenndannelse til dannelse: en kvalitativ tekst- og begrepsanalyse av utdanningspolitiske dokumenter
(Master thesis, 2020)Siden nyliberalismens innmarsj, har man i skolepolitikken lagt sin elsk på New Public Management-styringen. Denne politikken preget av konkurranse, målstyring og effektivisering kan se ut til å ha hatt innvirkning på ... -
«Fra idioti til spesialpedagogiske utfordringer» : ”Hvordan kan det idèhistoriske landskapet rundt Maria Montessori ha bidratt til å forme hennes syn på spesialpedagogiske utfordringer?»
(Master thesis, 2015)Formålet mitt med denne oppgaven har vært å få kunnskap om hva som kan ha bidratt til å forme Maria Montessoris syn på spesialpedagogiske utfordringer. Dette har jeg grepet fatt i ved å ta utgangspunkt i det idèhistoriske ... -
Fra taus kunnskap til profesjonell releasjonskompetanse?
(Master thesis, 2016)Formålet med denne undersøkelsen er å finne ut hvordan et utvalg lærere tenker om elev-lærer relasjonen, hvor bevisste de er og hvordan de anvender relasjonsperspektivet også i utfordrende relasjoner. For å belyse dette ... -
Fysisk aktivitet, læring og trivsel: En undersøkelse om hvordan et tiltak med mer bevegelse kan ivareta elevers læringsutbytte og psykososiale miljø, så vel som den generelle folkehelsa.
(Master thesis, 2020)Utgangspunktet for denne masteroppgaven er Johannessen, Tufte & Christoffersen (2010) sin mening om at all forskning er tuftet på nysgjerrighet. I den forbindelse har jeg ønsket å diskutere og reflektere rundt hvordan ... -
Gi meg en pause : om mindfulness i skolen
(Master thesis, 2014)Hvordan kan mindfulness bidra til mindre stress og uro på skolen? Forskningsspørsmålene er: Hvilke muligheter gir mindfulness på skolen? Kan mindfulness være en holdning som gir en effekt av mindre stress og uro i ... -
God skole er godt barnevern. Hva kan skolen gjøre for at barn og unge som er under tiltak fra barnevernet kan få økt mestring og læring i skolen?
(Master thesis, 2017)Hovedproblemstillinga i denne masteroppgava i pedagogikk er hva skolen kan gjøre for at barn og unge som er under tiltak fra barnevernet kan få økt mestring og læring i skolen. Forskningsspørsmålene er knytta til forståelse ... -
Gutter med AD/HD : hvordan opplever foreldrene veien fra bekymring til diagnose og tiden etterpå?
(Master thesis, 2013)I denne oppgaven, som er en kvalitativ studie, har jeg intervjuet to foreldrepar. Dette er foreldre til gutter som har fått diagnosen AD/HD. Bakgrunnen for valg av tema er at antall barn som får diagnosen AD/HD er økende ... -
"Har du det i deg?" : korleis ser det ut å "ha det i seg" og kvifor eignar film seg som eit pedagogisk verktøy for å illustrera den gode læraren
(Master thesis, 2014)Oppgåva er ein kvalitativ studie av den gode læraren. Eg har brukt filmen ”Freedom Writers” som materiale for å visualisera kva det vil seia å ”ha det i seg” . Studien har fylgjande problemformulering: Korleis ser det ... -
«Hva er digital mobbing blant barn og unge, og hva er årsakene til dette?»
(Master thesis, 2015)De senere års nye digitale medier gjør at barn og unge befinner seg på flere ulike arenaer, samtidig som de til enhver tid må forstå ulike koder som gjelder for disse (Østerud & Arnseth, 2008). Den moderne teknologien har ...