Master- og hovedoppgaver / Master thesis
Fra og med vår 2022: Masteroppgaver med bestått karakter.
Fra 2018 til vår 2022: Masteroppgaver med karakter A, B eller C.
Til og med 2017: Masteroppgaver med bestått karakter.
© Forfatterne
Samlinger i dette delarkivet
-
Master i offentlig ledelse og styring MAMPAB [293]
Studiested Rena -
Master i pedagogikk deltid MAPED [106]
Studiested Lillehammer -
Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH [229]
Studiested Hamar -
Master i økonomi og ledelse – markedsføringsledelse heltid MØLMH [72]
Studiested Rena
Nye registreringer
-
Hvordan opplever lærere å tilrettelegge og gjennomføre et opplæringstilbud for elever med autismespekterforstyrrelser innenfor skolens inkluderende fellesskap? En kvalitativ studie med bruk av narrativ.
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne studien har det blitt forsket på problemstillingen «Hvordan opplever lærere å tilrettelegge og gjennomføre et opplæringstilbud for elever med autismespekterforstyrrelser innenfor skolens inkluderende ... -
Hvordan kan utdanningssystemet ivareta psykisk helse for barn med fonologiske vansker i lys av OAS-modellen?
(Master thesis, 2024)Denne masteren i spesialpedagogikk med fordypning i språk i teori og praksis handler om hvordan vi kan ivareta og/eller fremme psykisk helse for barn med fonologiske vansker. Den røde tråden gjennom oppgaven dreier seg ... -
Muligheter det digitale verktøyet gir i den andre skriveopplæringen.
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er å utforske hvilke muligheter det digitale gir i den andre skriveopplæringen. Bakgrunn for valg av tema er at pedagogisk læringsteknologi stadig blir tatt i bruk i grunnskolen. Formålet ... -
Informasjonsbasert nudging som et verktøy for å fremme bærekraftig forbruk i kantiner
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om hvordan nudging kan fungere som verktøy for å minimere matsvinn, herunder tallerkensvinn per gjest i kantiner. For å undersøke dette utførte vi nudging i form av en matsvinnkampanje i tre ... -
Leders vurderinger av spesialpedagogens kommunikasjonskompetanse for spesialundervisning.
(Master thesis, 2024)Dette er en masteroppgave i spesialpedagogikk. Jeg tar utgangspunkt i tre problematiske områder som har preget spesialundervisningssystemet i Norge de siste årene - barns rett til å bli hørt, retten til å involveres i ... -
En sammenlignende analyse av tradisjonelle og moderne maskinlæringsmodeller for prediksjon av rentenivåer
(Master thesis, 2024)De siste tiårene har det blitt utført omfattende forskning på renteprediksjon og prediksjonsmodeller. Amerikanske statsobligasjoner har også fått mye oppmerksomhet fra forskere. Dette kan skyldes rentens nøkkelrolle som ... -
Samisk tematikk i norskfaget – et garnityr eller en ingrediens?
(Master thesis, 2024)I denne studien har vi ved hjelp av mixed methods foretatt to innholdsanalyser av lærebøker for norskfaget for 5-7. trinn, produsert i tilknytning til LK20, med henholdsvis kvantitativ og kvalitativ innfallsvinkel. Den ... -
Prediksjon av strømforbruk for private husholdninger: En sammenligning av maskinlæringsmodeller
(Master thesis, 2024)Dagens moderne verden er avhengig av elektrisitet for en rekke formål, både private husholdninger og industri. Samfunnet vårt er preget av raske og kontinuerlige endringer, dette inkluderer blant annet nye og kraftige ... -
Samisk tematikk i norskfaget - et garnityr eller en ingrediens?
(Master thesis, 2024)I denne studien har vi ved hjelp av mixed methods foretatt to innholdsanalyser av lærebøker for norskfaget for 5-7. trinn, produsert i tilknytning til LK20, med henholdsvis kvantitativ og kvalitativ innfallsvinkel. Den ... -
Læreres bruk av representasjoner i språklig heterogene naturfagsklasser
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan lærere bruker representasjoner i naturfagundervisning med flerspråklige elever. To naturfagslærere blir observert når de underviser i henholdsvis en ordinær ... -
"..så mye atferd, og ingen ekstra ressurset.." - En kvalitativ studie om pedagogiske lederes samarbeid med foreldre til barn med utagerende atferd
(Master thesis, 2024)I dagens barnehage, som har gått fra å være en ren omsorgsarena til å bli en del av utdanningssystemet, er det økt fokus på tidlig læring og inkludering. Til tross for dette har utagerende atferd blant barn økt, og pedagogene ... -
En autoetnografisk fremstilling av «praksissjokk» som fenomen
(Master thesis, 2024)Norsk sammendrag: Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i en opplevelse av det å være ny i læreryrket og oppleve et praksissjokk. Gjennom en lagdelt forståelse av virkeligheten undersøker denne oppgaven hvilke ... -
Promoting environmental awareness and critical literacy using the picturebook Like the Ocean We Rise
(Master thesis, 2024)Utdanning har en viktig rolle i å utvikle bevissthet om bærekraftig utvikling blant elevene. Et av opplærings verdigrunnlag i den norske læreplanen er "respekt for naturen og miljøbevissthet" (Kunnskapsdepartementet, 2017), ... -
Analyzing Drivers of Day Ahead Electricity Prices in Norway NO2: Is there an impact of Cross-Zonal Connections?
(Master thesis, 2024)Denne avhandlingen undersøker ulike faktorer som påvirker prisene på elektrisitet i Day Ahead-markedet i budområdet NO2 i Norge, med spesielt fokus på effekten av tverrgående forbindelser. Ved å benytte en regresjonsmodell ... -
Trend eller tro? En kvalitativ analyse av hvordan manifestering fremtrer for ungdom og en refleksjon over dagens KRLE-fag
(Master thesis, 2024)Manifestering har det siste året dukket opp på flere ulike medier, og blitt et populært fenomen blant unge. Den moderne forståelsen av fenomenet har bakgrunn i boken The Secret skrevet av den australske forfatteren Rhonda ... -
«Kan vi gjøre mere sånn?» - En studie av hva elever på 7. trinn sier de verdsetter når de arbeider med skjønnlitteratur
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker arbeid med skjønnlitteratur i norskfaget på 7. trinn. Problemstillingen som ble utformet var: «Hva sier elevene om hvordan de liker å jobbe med skjønnlitterære bøker?». Målet med denne ... -
Påvirkningsfaktorer i læreres arbeid med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring på barneskolen
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt problemstillingen “Hva påvirker lærere på småskoletrinnet sitt arbeid med folkehelse og livsmestring?” og forskningsspørsmålene: 1.Hvordan forstår lærere på småskoletrinnet det tverrfaglige ... -
Utvikling av resiliens for risikoutsatte barn
(Master thesis, 2024)Utvikling av resiliens for risikoutsatte barn: Oppgavens formål er å få mer innsikt og kunnskap om hvordan lærere kan arbeide med risikoutsatte barn for å fremme resiliens, til tross for en utfordrende hverdag. Problem ... -
Samarbeid om dei same barna : det tverrfaglege samarbeidet mellom barnehage og helsestasjon.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn Fokus og forventning til tverrfagleg samarbeid for barn og unge har auka dei siste åra. Barnehagane og helsestasjon møter dei same borna, og har god oversikt over barn i kommunane. Ved å jobba tverrfagleg kan ... -
Getting the English primary classroom climate-ready, a study of English teachers’ reported mindsets and views on establishing climate-ready classrooms.
(Master thesis, 2024)I masteroppgaven tar jeg for meg det økende problemet knyttet til klimaendringer og bærekraftig utvikling. Oppgaven tar for seg ulike teorier som indikerer at tiden for å forhindre en klimakatastrofe begynner å renne ut. ...